Informationer om Skive Golfklub

Skive Golfklub blev stiftet 22. august 1973 af en gruppe initiativrige personer fra Skive egnen med Arkitekt Erling Vind som formand. Klubben startede med en øvebane ved Marienlyst Strand, indtil man i 1974 startede anlæggelsen af de første 6 huller på det nuværende baneanlæg. De 6 huller blev taget i brug i 1975. Der var da ca. 100 medlemmer i klubben. Sidst på året 1975 startede man en udvidelse af banen med yderligere 3 huller. Den 18. juni 1977 blev 9-hullers banen indviet, Skives daværende borgmester Peter Kjærgaard slog det første slag på banen. Selv om stilen næppe kan tilfredsstille en kræsen golfspiller, slap han dog hæderligt fra sin debut, skrev Skive Folkeblad.

Det første klubhus, en tidligere pavillon fra Krabbesholm Skov på ca. 25 m2, fik man etableret ved banen i 1975. Det var også året, hvor man investerede i de første maskiner til pasning af arealet, bl.a. en traktor, en plæneklipper og en specialmaskine til behandling af greens. Klubbens første greenkeeper, Ejvind Toftegaard, blev ansat til at passe banen.

Skive Golfklub var en realitet. Det var fra starten meningen at de ni huller og det midlertidige klubhus kun var en kort overgang, indtil man kunne udvide til 18 huller og bygge et nyt klubhus. Der skulle dog gå adskillige år, indtil disse planer kunne realiseres. Det kneb med at få det nødvendige medlemstal, jord til en baneudvidelse kunne ikke skaffes, og økonomien var ikke for god.

Man skulle helt frem til midten af 90erne, inden der begyndte at ske noget i Skive Golfklub. Der blev bygget et maskinhus, så maskinerne ikke længere skulle stå ude hele året rundt, og et bagrum, så primært juniorerne kunne have deres udstyr stående i klubben.

Den daværende bestyrelse besluttede derefter, at hvis der fremover skulle være noget der hed Skive Golfklub, måtte der ske noget drastisk. Banen var slidt, der var store vandproblemer rundt på banen en stor del af året. Klubhuset var nedslidt og kunne slet ikke leve op til de krav der blev stillet af de nu ca. 400 medlemmer. Samtidig var Skive Golfklub ved at være en gennemgangsklub, hvor over 1/4 af medlemmerne hvert år forsvandt til de nyetablerede naboblubber.

Første skridt blev i 1997 at etablere et helt nyt klubhus med tidssvarende faciliteter, bl.a. café, kontor, og et klublokale, hvor medlemmerne kunne mødes i forbindelse med diverse golfarrangementer. Huset blev bygget i 1998 til en meget fornuftig pris, hvilket der kun kunne lade sig gøre, fordi en stor gruppe medlemmer stort set lavede alt arbejde.

Næste skridt var en baneudvidelse. I år 2000 blev det besluttet at udvide banen fra 9 til 18 huller, samtidig med, at de eksisterende huller skulle renoveres. Først og fremmest skulle vandproblemerne løses en gang for alle. Det var lykkedes at skaffe jord på den anden side af Hovedvej A 26, et fortrinligt areal, rimelig kuperet, og med udsigt visse steder over Skive Fjord.

Den 10. august 2002, 25 år efter indvielse af 9-hullers banen, indvier vi den nye 18 hullers bane. Skives Borgmester Per Jeppesen slår denne gang den 1. bold på den nye bane. 9 nye huller er etableret, der er bygget en tunnel under A 26, de gamle 9 huller er renoveret, flere huller er ændret, og der er etableret et helt nyt afvandingssystem der gør, at der sjældnere vil være oversvømmelser på banen. Senere er der i 2016-18 gennemført omfattende dræning af banen, etableret jordvarme samt solceller på klubhustaget, og der er sket en udvidelse af klubhuset, som nu kan huse ca. 125 personer.

Skive Golfklub har både en ungdoms og eliteafdeling, som bynær bane er det nemt for de juniorspillerne at komme ud på banen og klubben er i løbet af året vært ved flere juniorturneringer.

Skive Golfklub råder i dag over en flot og veltrimmet bane, samt et godt og velfungerende klubhus. Der er i dag ansat 3 fuldtidsansatte dygtige greenkeepere og to deltidsansatte, der under ledelse af Max Palshøj gør deres yderste for at banen altid er veltrimmet og i optimal stand. Der er i dag mellem 800 og 900 aktive medlemmer i klubben.