Etikette

Etikettereglerne er det regelsæt, som sikrer, at vi passer godt på vores golfanlæg, og at vi viser hensyn til hinanden, når vi spiller. Etikettereglerne indgår som et særligt kapitel i regelbogen, og der kan man studere emnet i sin helhed.

Dansk Golf Union (DGU) har udgivet en del let læselige materialer, der omhandler etikettereglerne. Publikationerne kan downloades eller bestilles via DGUs hjemmeside.

Etikettereglerne dækker 4 områder:

• Regler for god opførsel.

• Regler der beskriver, hvordan vi passer på golfanlægget.

• Regler der beskriver, hvordan vi passer på os selv og hinanden.

• Regler der beskriver, hvordan man spiller uden unødig forsinkelse.

Grønt mærke i "etikette"

Det grønne mærke i "etikette" dækker især to ting, som det er vigtigt at have helt styr på. Det ene er, at man skal kunne passe på sig selv og andre. Det andet er, at man skal vide, hvordan man passer bedst muligt på banen.

For så vidt angår sikkerheden, er der lavet nogle særlige mærkeprøver, der tager sig af det. Så det grønne mærke i etikette handler udelukkende om, hvordan man passer bedst muligt på klubbens anlæg.

Klik her for at gå videre til lektionen.

Bronzemærke i "etikette"

Bronzemærket i "etikette" handler om at kende og efterleve retningslinierne for god opførsel og retningslinierne for, hvordan man spiller uden unødig forsinkelse.

Langsomt spil er noget, der kan få følelserne i kog i de fleste klubber. Men princippet, for hvordan man viser hensyn til hinanden, er meget enkelt; man skal spille så hurtigt, at man følger hastigheden på banen, og kan man ikke det, så skal man vinke de bagvedkommende forbi.

Klik her for at gå videre til lektionen